LeefstijlcoachingVitaliteit

CooLe tips #10

CooLe tip #10

CooLe tips

Tip #10

Tip #10 van Hilde gaat over dankbaarheid.

Voorjaar 2020, een periode vol onzekerheden …  Het is goed denkbaar dat je hiervan op momenten ‘in de stress schiet’.  Een gezonde en nuttige reactie in een overleeftoestand.

Belangrijk, om het risico op langdurige (negatieve) stress te voorkomen of beperken, is wél dat je je ervan bewust bent dat dit gebeurt en dat je jezelf in je natuurlijke evenwicht weet terug te brengen.

En er zijn manieren waarop je stress kunt managen. In deze onzekere tijd is dat iets waar je zelf wél invloed op hebt en wat je zou kunnen leren/verder ontwikkelen, juist nu! Een bekende manier is bewegen. Naast de fysieke voordelen, zorgt lichaamsbeweging er bijv. voor dat het lichaam efficiënter omgaat met het verwerken van angst en stress

.Maar ook het ervaren van positieve emoties kan helpen om meer en vaker kalmte te ervaren. Dankbaarheid is zo’n positieve emotie.

Deze positieve emotie activeert je parasympatische zenuwstelsel waardoor je meer kalmte ervaart. Het regelmatig ervaren van positieve emoties helpt om sneller te herstellen van stresssituaties. Het tonen en voelen van dankbaarheid draagt bij aan geluk.

Hieronder vind je een praktische oefening.

Dankbaarheidsoefening

Ga na en voel waar je dankbaar voor bent, en maak dat concreet.
Een eenvoudige en veel gebruikte oefening is de volgende:

-> Schrijf 1x per week 5 ‘dingen’ op waarvoor je dankbaar bent.

Als je wilt kun je deze natuurlijk ook delen met anderen.

Hier iets over delen met ons?

Mocht je hier vragen over hebben, of wil je hier iets over delen, laat je reactie hieronder achter.

PS: mijn dankbaarheden weten?

Mocht je het interessant vinden, dan vind je hieronder 5 ‘dingen’ van afgelopen week waarvoor ik dankbaar ben:

  • Een heerlijke wandeling in de natuur, en ook nog in de zon.
  • Twee putters (vogels) in onze achtertuin: die had ik nog nooit gezien.
  • Ondanks de ‘corona situatie’ toch familie en vrienden kunnen zien en spreken; door de mogelijkheid van videobellen.
  • Fijn gewerkt aan een blog en de opleiding die ik (online) volg. De tijd vloog voorbij.
  • Een online beweegles kunnen geven d.m.v. videobellen; als alternatief voor de beweegles in de natuur. Zó leuk om toch samen (op afstand) in beweging te kunnen zijn en elkaar weer even te zien en spreken.
  • Een lief bedankje ontvangen van een vriendin, voor iets dat ik eigenlijk wel ‘normaal’ vind. Maar ondanks dat het ik het normaal vind en graag doe, vind ik het ontvangen van het bedankje natuurlijk heel tof en koester ik dat.

 

Oeps…ik zit al op 6 dankbaarheden; wordt vervolgd volgende week 😉

 

2 gedachten over “CooLe tips #10

  1. Dit zijn mijn dankbaarheden:
    • Het oppakken van mijn “oude” hobby wielrennen
    • Samen met mijn vriendin dagelijks een stuk wandelen
    • Dankzij het thuiswerken genieten van de lunch samen met mijn vriendin (die ook thuis werkt)
    • Bedenken hoe het “nieuwe” normaal er voor mij uit zal gaan zien
    • Nieuwe manieren ontdekken om te “connecten” met mijn vrienden

  2. Mijn dankbaarheden van de afgelopen week:
    – mijn ingezaaide plantjes die het fantastisch doen en groeien alsof er niets aan de hand is: olijfkomkommer, kikkererwt, peultjes, koolrabi, kool
    – het dagelijks samen lunchen met mijn gezin
    – vanochtend weer twee nieuwe yogadeelnemers in mijn online les
    – zaterdagavond online Catan gespeeld met mijn broer en zijn vriendin met Whereby open zodat het net leek of we met elkaar aan tafel aan het handelen waren, drankje erbij, supergezellig
    – de dagelijkse strakblauwe lege lucht en de zon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *