AlgemeenLeefstijlcoaching

CooLe tip #21

CooLe tips

Tip #21 

Om een leuk vervolg te geven aan de tip van Susan van afgelopen dinsdag, heb ik (Ilse) haar tips gekoppeld aan vragen die ik regelmatig krijg. Vragen die jullie misschien ook wel hebben. Daarbij heb ik steeds een link gezocht van mensen die ik regelmatig volg. Omdat ik vind dat ze zinnige taal spreken, dingen goed kunnen uitleggen of de website een inspiratiebron voor je kan zijn waar je nog veel meer uit kunt leren. Laat je dus niet beperken tot de link maar kijk eens of de websites je nog meer kunnen bieden dan de informatie van die ene pagina. 
 
Hoe maak je gezonde én betaalbare keuzes? Hier Susan’s tips met inspiratiebronnen van Ilse.
 
  • Eet met het seizoen mee

Het Voedingscentrum heeft een enorm uitgebreide website waar je ontzettend veel informatie kunt vinden. Zo vind je er een uitgebreide lijst van seizoensgroenten en fruit, aangevuld met groenten en fruit uit andere landen die het milieu weinig belasten. Bijvoorbeeld omdat ze altijd per schip getransporteerd worden: dit is een stuk milieuvriendelijker dan per vliegtuig. 

  • Maak een weekplanning

Office heeft zelfs standaard templates voor weekplanningen! Maar even zoeken op internet geeft ook veel mooie afbeeldingen die als printje niet misstaan aan je keukendeur. Plan voor de variatie zowel je ontbijt als lunch als diner. Dan heb je een goed overzicht van je variatie en kun je bijvoorbeeld tijdens het koken van het avondeten alvast wat extra klaarmaken voor je lunch.

  • Eet meer plantaardig

Yep daar zit wat in. Gedroogde bonen, erwten en linzen zijn namelijk erg goedkoop en bevatten veel eiwit. Daarbij hebben de koolhydraten uit bonen een lage Glycemische Index. Dit betekent dat je bloedsuikerspiegel er minder snel van stijgt en dat is goed. Op de website van oa het Diabetesfonds vind je recepten. Maar ook bij het voedingscentrum vind je veel informatie over peulvruchten  Als je ze een nachtje van tevoren weekt (en omdat je een planning maakt, weet je wanneer je ze in de week moet zetten) dan zijn ze vaak met een uurtje koken klaar. Ook gekookt zijn ze nog prima te bewaren in de koelkast, dus je kunt ze ook vooruit koken. Voor in je lunchsalade bijvoorbeeld.

  • Gebruik restjes

In Aziatische landen is het heel normaal: warm ontbijten. De uitdrukking “ontbijt als een keizer, lunch als een prins en dineer als een bedelaar”  komt daar vandaan. En eigenlijk is het heel logisch. Je verbranding zwengel je in de ochtend goed aan, de motor gaat lopen en naarmate de dag vordert mag de power ervan af. Wij draaien het meestal om en ploffen met onze volle buik op de bank om daar vervolgens niet meer vanaf te komen. Dus die restjes van de avond ervoor? Die eet je lekker in de ochtend op.

  • Diepvries, pot of blik is een prima alternatief voor vers

Zeker. Lees dit artikel maar eens.

  • Aanbiedingen

Als je dan toch je weekplanning maakt, kijk dan eerst wat er in de aanbieding is voor die week. Dan ga je daar dus mee koken. En wil je wel biologische producten gebruiken maar vind je ze te duur? Ook deze zijn regelmatig in de aanbieding. Of zoek een biologische markt in de buurt. Dan weet je zeker dat het vers van het land komen én vaak goedkoper dan biologisch uit de supermarkt.

  • Wees kritisch

Speel een beetje met je recepten. Ben je niet zo’n keukenprins(es) dan kan dat best een uitdaging zijn. En ja, soms zal het een beetje anders uitpakken. The Swedish Chef weet er alles van 🙂

  • Bespaar op lege calorieën

Ik hoor vaak dat gezond eten duur is. En zonder moralistisch te zijn: kinderen hebben geen Liga’s nodig. Ook geen Nijntje koekjes. Geef ze in plaats daarvan suikervrij alternatief zoals een rijstwafel (zonder zout) of soepstengel. Ook gedroogd fruit vinden ze vaak lekker en zo wennen ze aan gezondere alternatieven dan uit het standaard snack&snoepvak  Leer ze water te drinken in plaats van frisdrank. Lege calorieën, die zijn pas duur.

  • Producten zelf maken in plaats van uit pakjes/zakjes

Ik ben voor! Mijn kruidenkast puilt uit van kruiden die ik in bakjes koop bij de toko (veel goedkoper dan de potjes in de supermarkt én je recyclet je potjes ook nog eens) waarmee ik zelf allerlei kruidenmixen maak. Nou ja zelf…..nee niet helemaal. Want ik laat me inspireren. Onder andere door Karin Luijten van Koken met Karin. Zonder pakjes en zakjes en dus met minder zout en suiker. Want als ik ergens zout en suiker in wil stoppen, doe ik dat liever zelf. Ook leuk: maak je eigen pesto. Voor alle tuiniers (én hun eeuwige strijd tegen het “onkruid” zevenblad): een heerlijk recept voor zevenbladpesto.

  • Let op de hoeveelheden

Ga weer eens ouderwets wegen zodat je weet hoeveel pasta je eigenlijk eet. Want dan weet je ook hoeveel je moet koken als je minder pasta wilt eten. Want wie heeft eigenlijk bepaald dat we 75 gram pasta per persoon nodig hebben? Ik eet liever wat meer groenten en wat minder pasta. Met daarbij de hoeveelheid vlees of vis die past bij mijn gewicht. Zodat ik voldoende eiwitten eet om verzadigd te zijn. Elke maaltijd weer.

Ik hoop dat ik jullie wat heb kunnen inspireren met mijn tips. Ga lekker zelf koken met verse ingrediënten en probeer eens wat anders. Een warm ontbijt of een salade met bonen. Skip je lege calorieën en zorg dat je jezelf verzadigd met voldoende eiwit. Dan heb je die tussendoortjes helemaal niet meer nodig. Dát bespaart pas 🙂

Heb jij nog vragen of opmerkingen bij deze tip? Je kunt ze hieronder kwijt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *