Leefstijlcoaching Den Bosch

CooLe tips

Tip #4

Vandaag de tip van Susan over het doen van kleine stapjes

Kleine stappen zijn écht héél kleine stappen…

Juist in deze onzekere tijd, waarin gezond zijn en blijven heel belangrijk is, kun je de kracht van kleine stappen gebruiken. Stappen zo klein, dat je ze in eerste instantie misschien raar of lachwekkend vindt. Toch wil ik het je nog een keer uitleggen: de kracht van kleine stapjes.

Ons brein houdt niet van verandering. Dat merk je waarschijnlijk al aan al je rituelen in de ochtend. Sla je er een keer eentje over, loopt je hele dag in de soep. Vaste patronen maken het leven overzichtelijk voor je brein. En elke verandering is een bedreiging. 

Daar ga je dan met je veranderwens. Boksen tegen een brein wat niet van verandering houdt. Werkt dat? Meestal niet. Of misschien op de korte termijn wel maar uiteindelijk put de hele dag boksen je uit. En ga je neer. Missie mislukt. Maar het kan dus ook ook anders. Met kleine stapjes. En nieuwe dingen uitproberen. Want dan kan je brein niet in de weerstand. 

Veranderen met kleine stapjes zorgt voor meer humor. Want je gelooft bijna niet dat het werkt. De vraag die je jezelf steeds stelt is: als ik dit niet zou doen, kom ik dan dichter bij mijn doel? En als het antwoord nee is, weet je wat je moet doen. Ook al voelt het gek. Hoe gekker, hoe beter. Maak je het meteen allemaal wat minder beladen. 

Wil je met bewegen beginnen? Ga elke dag enkele minuten op de loopband staan. Staan? Ja, je leest het goed: gewoon staan! :-). Wil je meer groenten eten: eet eens 1 worteltje (extra) per dag. Of 1 erwtje, nog kleiner. Meer balans? Tandenpoetsen op 1 been. 

Kleine stapjes helpen je om je verzet tegen of angst voor verandering te omzeilen en ieder klein succesje doet smaken naar meer en zet dus een andere kleine stap in werking. Zo brengt elk kleine stapje langzaam maar zeker grote veranderingen tot stand. Liever een kleine stap dan helemaal geen beweging.

 Wat wordt jouw stapje vandaag?