AlgemeenLeefstijlcoaching

Coole tip #20

CooLe tips

Tip #20

Naar verwachting duiken we ná deze corona tijd een economische crisis in; daarnaast is het belang van een gezonde leefstijl iets wat overal in de media telkens weer wordt onderschreven. Wat nu als je je bestedingspatroon zelfs naar beneden moet bijstellen en daardoor niet goed weet hoe je tóch een gezonde leefstijl kunt handhaven met minder €€€ te besteden?

Hoe maak je gezonde én betaalbare keuzes? Hier komen wat tips en ideeën.

  • Eet met het seizoen mee
    Iedereen weet dat in de zomer de Hollandse aardbeien beter verkrijgbaar en daarmee goedkoper zijn. Dit geldt natuurlijk voor alle groenten en fruit. Daarbij zijn ze dan ook nog het allerlekkerst. Áls je let op de aanbiedingen zijn vaak de groenten en fruit van het seizoen voordeliger. Daarmee eet je dan gezond en ook nog gevarieerd. Ga ook eens naar de markt aan het einde van een marktdag, dan zijn producten nog goedkoper omdat marktkooplui zo min mogelijk mee terug willen nemen.
  • Maak een (week)planning
    Als je slim inkoopt en plant wanneer je wat wil gaan eten zorg je dat je nauwelijks iets hoeft weg te gooien. Gebruik je bijvoorbeeld ergens maar de helft van, plan dan die week nog een maaltijd met dit ingrediënt of maak een grotere portie en vries een deel in, zodat je alles opmaakt. En “maar” 1 keer per week je boodschappen doen geeft rust. Daarnaast vermijd je impulsaankopen. Maak vanuit je planning ook meteen een boodschappenlijstje!
  • Eet meer plantaardig
    Plantaardige producten zijn vaak een stuk voordeliger dan vlees, vis of kip. Denk bijvoorbeeld aan peulvruchten. Rijk aan B-vitamines en mineralen als ijzer en calcium en bevatten daarnaast ook veel vezels. 
  • Gebruik restjes
    Zonde om eten weg te gooien! Verwerk restjes in soep, omelet wrap of een quiche. Heb je heel veel over? Dan kan je het invriezen of max 3 dagen bewaren in de koelkast zodat je op een ander moment een snelle gezonde maaltijd op tafel hebt. Óf waarom niet ontbijten of lunchen met dat wat je de avond ervoor gegeten hebt? Hele volksstammen doen het, warm en hartig ontbijten. Zo is in de chinese voedingsleer de tijd tussen 7 en 11 uur om de orgaansystemen maag en milt te voeden. Laten die nou net van warmte houden.
  • Diepvries, pot of blik is een prima alternatief voor vers
    Je kunt producten langer bewaren en je hoeft het thuis niet binnen een paar dagen op te maken. Stél je maakt een weekplanning dan kan je groenten uit de vriezer bijvoorbeeld aan het einde van de week plannen. Zó heb je altijd wat gezonds in huis. Let wel op eventueel toegevoegde suiker en zout. 
  • Aanbiedingen
    Laat je niet verleiden tot aankopen die je anders ook niet zou doen, maar houd wel reclame in de gaten. Je kunt ook besparen door A-merken te laten staan en het huismerk te kiezen. Let op de kiloprijs, die staat er vaak bij vermeld, dán kun je pas goed vergelijken. En, koop alleen aanbiedingen als je het product nodig hebt, niet “omdat het in de aanbieding is”.
  • Wees kritisch
    Heb je dat product écht nodig of kan het ook op een andere manier. Staan er in je recept bijvoorbeeld luxe “tasty-tom” tomaten of mogen het ook “gewoon” hollandse tomaten zijn? Staan er krieltjes in je recept en kunnen dat eventueel ook “gewone” aardappelen zijn?
  • Bespaar op lege calorieën 
    Daarmee bedoel ik producten als frisdrank, chips, koek etc. Ze hebben geen gezonde voedingswaarde, dóen niks voor je. Ze kosten eigenlijk alleen maar extra geld en maken je boodschappentas onnodig vol en zwaar.
  • Producten zelf maken in plaats van pakjes/zakjes
    Dit is goedkoper en gezonder i.v.m. toegevoegd zout/suiker. Denk bijvoorbeeld eens aan restjes groenten die je roerbakt en staafmixed met een blik gepelde tomaten. Lekker bij volkoren pasta. Of haal je verse kruiden bij de toko en maak zelf je nasikruiden. 
  • Let op de hoeveelheden
    Bij de warme maaltijd is 75-100 gr vlees of vis ruim voldoende. Als je dit erg weinig vindt neem dan extra (soort) groenten. En over groenten gesproken, voorgesneden groenten zijn duurder en minder lang houdbaar dus maak het zelf schoon of schil het zelf.

Al met al een behoorlijke lijst; er zijn dus veel mogelijkheden je kosten niet de pan uit te laten rijzen 😉   En let op: in de tip van vrijdag geven we nog wat concrete recepten die passen bij dit verhaal!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *